Dat meldt Het
Financieele Dagblad

Ook toezichthoudende functies bij grotere niet-genoteerde ondernemingen en bij
stichtingen van enige omvang gaan meetellen.

De Tweede Kamer heeft hier gisteren mee ingestemd, door een amendement te
steunen van SP-Kamerlid Ewout Irrgang bij een wetswijziging van de regels
voor bestuur en toezicht bij vennootschappen. Irrgang wil het old boys
network doorbreken.

Antony Burgmans
Bekende gezichten in het Nederlandse bedrijfsleven, zoals
oud-DSM-bestuursvoorzitter Peter Elverding en voormalig Unilever-topman
Antony Burgmans, vaak met meer dan zeven functies, hoeven geen functies in
te leveren als de wetswijziging van kracht wordt. Maar zij komen niet meer
in aanmerking voor nieuwe commissariaten, omdat ze als veelvuldig
toezichthoudende bij bedrijven en (semi)publieke organisaties als
universiteiten of culturele instellingen boven de norm zitten.

Voor bedrijfsbestuurders gaat gelden dat zij niet meer dan twee commissariaten
bij andere ondernemingen of stichtingen mogen hebben. Commissarissen mogen
maximaal vijf toezichthoudende functies bekleden, waarbij een
voorzitterschap dubbel telt.

Deze normen staan al in de code-Tabaksblat voor goed ondernemingsbestuur. Maar
die code geldt alleen voor beursgenoteerde bedrijven en kent de
ontsnappingsclausule 'pas toe of leg uit'.

Belangenverstrengeling
Volgens SP-Kamerlid Irrgang is het belangrijk voor het waarborgen van de
kwaliteit van bestuur en toezicht, en het voorkomen van
belangenverstrengeling dat iemand niet te veel functies tegelijkertijd
vervult. Minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin liet de beoordeling van
het amendement aan de Kamer over.

De Kamer stemde ook in met een amendement van VVD'er Frans Weekers en CDA'er
Nicoline Vroonhoven-Kok over de rechtspositie van bestuurders van
beursgenoteerde bedrijven. In de toekomst mogen zij geen arbeidsovereenkomst
meer aangaan met de vennootschap die zij leiden. Ze worden dan niet langer
als werknemers beschouwd.

VNO-NCW
VNO-NCW betreurt het dat beide amendementen zijn aangenomen. Volgens de
ondernemersorganisatie leidt het wegvallen van de arbeidsovereenkomst tot
extra werk en extra kosten voor bedrijven. En de Kamer is 'doorgeslagen' bij
het aan banden leggen van het aantal commissariaten, zegt secretaris
ondernemingsrecht Suzanne Drion van VNO-NCW. De werkgeversorganisatie vindt
dat niet-beursgenoteerde bedrijven en stichtingen zelf hun toezichthouders
moeten kunnen kiezen.

Directeur Rients Abma van het platform voor institutionele beleggers Eumedion
is verheugd dat bestuurders straks geen arbeidsrechtelijke verhouding meer
hebben met de vennootschap. 'Bestuurders kunnen bij ontslag straks geen
beroep meer doen op de kantonrechtersformule en krijgen dan nooit meer dan
eenmaal hun jaarsalaris als vertrekvergoeding.'

Code-Tabaksblat

De achtergrond van het amendement van Weekers en Vroonhoven is dat bestuurders
zich via hun arbeidsovereenkomst kunnen onttrekken aan de code-Tabaksblat.
Daarin is bepaald dat zij bij vertrek maximaal één jaarsalaris meekrijgen.
Via de kantonrechter kunnen zij een hogere gouden handdruk afdwingen.

Volgens Drion van VNO-NCW doet zich dit in de praktijk zelden voor. Bovendien
is er een wet in de maak die vertrekregelingen bij salarissen van meer dan
euro 75.000 maximeert op dit bedrag.

Als de arbeidsovereenkomst voor bestuurders verdwijnt, moeten allerlei zaken
in de arbeidsvoorwaarden apart worden geregeld en geadministreerd, zoals het
pensioen en de arbeidsongeschiktheidsverzekering, aldus een bezwaar van
VNO-NCW.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl